Ochrana před paděláním: ruští fyzici vynalezli neviditelné křemíkové nanoznačky

TechnologieTOP 10Všechny články

Ruští vědci vyvinuli štítky z křemíkových nanočástic na ochranu před paděláním. Každá taková etiketa má díky fyzikálním vlastnostem nanočástic unikátní parametry. Obrázek není vidět pouhým okem: takové označení poznáte tak, že vyfotografujete místo jeho aplikace a obrázek nahrajete do speciálního programu. Podle odborníků bude vývoj žádaný mezi výrobci zboží vyráběného v omezeném množství, napsal server RT.com.

Fyzici z Univerzity ITMO vytvořili technologii pro nanášení štítků z křemíkových nanočástic na zboží, které mají chránit před paděláním. RT to oznámila tisková služba ITMO. Výsledky jsou publikovány v časopise ASC Applied Nano Materials.

Při tvorbě etiket použili vědci metodu laserové ablace – tzv. odstranění nebo přeměnu látky na povrchu materiálu pomocí laserového záření. K získání křemíkových nanočástic se navíc používá laserová ablace. Autoři práce působili laserovými pulsy na křemíkový film navrstvený na sklo. Díky tomu vznikly křemíkové nanočástice, které zůstaly na povrchu ve formě speciální etikety. I když obecný tvar takového obrázku (například ve formě loga) lze naprogramovat, každý štítek bude jedinečný díky vlastnostem křemíkových nanočástic.

„Laser působí na silikonový film, v důsledku čehož jsou z něj „vyraženy“ nanočástice, které náhodně tvoří texturu. Výsledný obrázek připomíná shluk různobarevných hvězd,“ řekl v rozhovoru pro RT Pavel Kustov, první autor článku a postgraduální student Nového institutu fyziky a technologie ITMO.

Každá částice má své vlastní parametry – souřadnice (umístění na skle), barvu a strukturu. Tvar etikety je tvořen z částic a jejich umístění – to je první stupeň ochrany. Barevné charakteristiky a struktura každé nanočástice poskytují druhou a třetí úroveň ochrany. Všechna data jsou zakódována a vložena do speciální databáze.

Štítek nalepený na výrobku není viditelný pouhým okem, říkají odborníci. Chcete-li ho zobrazit a zkontrolovat, musíte pořídit fotografii a nahrát ji do speciálního programu.

Počítačový algoritmus nejprve zarovná a zjednoduší obraz a poté jej porovná s daty v databázi.

„Pokud se všechny parametry shodují, program vydá verdikt, že máte originál. Pokud je příliš mnoho rozdílů, bude to znamenat padělek, “vysvětluje Elena Petrova, spoluautorka studie, studentka Nového institutu fyziky a technologie ITMO. Také k tématu

Nová ruská technologie na ochranu přírodních diamantů umožňuje sledovat cestu kamenů z dolu do výlohy a chránit…

Nebylo náhodou, že autoři práce zvolili křemík – tento materiál je odolný vůči vnějším vlivům a dává velký barevný gamut. Silikonové štítky lze v budoucnu aplikovat na různé povrchy.

Podle vědců bude vývoj žádaný mezi výrobci zboží vyráběného v omezeném množství: léky, auta, šperky, hudební nástroje.

„V mezinárodním vědeckém prostoru existuje jen velmi málo studií, které nabízejí dostupné a snadno implementovatelné technologie pro vytváření neklonovatelných bezpečnostních štítků. Pro tyto účely je poprvé použita metoda laserové ablace a křemíku. Ukázalo se, že relativně jednoduchá metoda může poskytnout maximální úroveň ochrany. Dalším krokem v projektu je učinit naše štítky flexibilnějšími, abychom rozšířili škálu materiálů, na které je lze aplikovat,“ uzavřel Martin Sandomiersky, spoluautor článku, student Nového fyzikálního a technického institutu ITMO.

Zdroj: RT