Tajemný vesmírný letoun X-37B se chystá odstartovat na tajnou misi

Tajné projektyVesmírVšechny články

Dnes večer můžete sledovat přímý přenos startu rakety SpaceX z Floridy. Tajný vesmírný letoun X-37B má dnes odstartovat z paluby rakety SpaceX. Jeho poslání? Jako vždy to není úplně jasné, píše IFL Science

Pro svou sedmou misi bude robotické letadlo poprvé vypuštěno na raketě Falcon Heavy společnosti SpaceX, podle US Space Force. Start z Kennedyho vesmírného střediska NASA na Floridě byl původně stanoven na 7. prosince, ale byl odložen na 11. prosince během 10minutového startovacího okna, které se otevírá ve 20:14 ET.

Start bude živě přenášen, takže sledujte video na účtu SpaceX na X (dříve Twitter).

Falcon Heavy společnosti SpaceX je jednou z nejvýkonnějších raket na světě v provozu a jsou to v podstatě tři rakety Falcon 9 spojené dohromady. Není jisté, proč tento start potřebuje extra oomph Falcon Heavy, ale může to znamenat, že X-37B je naložen těžším nákladem než předchozí mise.

Americké vesmírné síly byly obvykle vágní ohledně povahy své mise, poznamenaly pouze, že bude „experimentovat s budoucími technologiemi pro povědomí o vesmírné oblasti a zkoumat radiační účinky na materiály poskytnuté NASA“.

X -37B vypadá trochu jako ikonický raketoplán, i když trochu více otlučený. Je také mnohem menší, měří 8,9 metru (29 stop) na délku s rozpětím křídel těsně pod 4,5 metru (15 stop). Je schopen křižovat na nízké oběžné dráze, mezi 240 až 800 kilometry (150 až 500 mil) nad Zemí, rychlostí až 28 200 kilometrů (17 522 mil) za hodinu.

Autonomní plavidlo vyvinuté Boeingem bylo od roku 2010 předmětem šesti předchozích misí. Poslední z nich skončila v listopadu 2022 a zahrnovala dosud nejdelší pobyt na oběžné dráze: rekordních 908 dní.

Oficiální linie americké armády je, že X-37B provádí „snižování rizik, experimentování a koncepci vývoje operací pro znovupoužitelné technologie vesmírných vozidel“. Přesné detaily jeho práce však nejsou jisté.

Jednou z hlavních teorií je, že hraje roli ve špionážním řemesle a průzkumu. Heather Wilson, bývalá ministryně vzdušných sil USA, již dříve uvedla, že kosmická loď X-37B se může také otáčet a měnit svůj kurz, když je v nižší výšce, což naznačuje, že by mohla být použita k vměšování se do cizích protivníků.

„[To] znamená, že naši protivníci nevědí – a to se děje na odvrácené straně Země od našich protivníků – kam to přijde příště. Víme, že je to přivádí k šílenství. A jsem za to opravdu rád “ řekl Wilson panelu na Aspen Security Forum v červenci 2019.

Podle zprávy BBC o článku publikovaném v časopise Spaceflight v roce 2012 oběžná dráha X-37B těsně sledovala dráhu bývalé čínské vesmírné laboratoře Tiangong-1, což vedlo k domněnkám, že by mohla být použita pro sledování mezi vesmírem. Jiní odborníci však tato tvrzení od té doby popírají.

O něco střízlivější návrh přišel v říjnu 2014, kdy bezpečnostní experti řekli Guardianu, že X-37B se používá „k testování průzkumných a špionážních senzorů, zejména toho, jak obstojí proti radiaci a dalším rizikům na oběžné dráze“.

No, tím se to asi vyřeší…