Projekt SPECULOOS odhalil existenci nové planety velikosti Země

AstronomieTOP 10VesmírVšechny články
Foto: NASA / JLP-CALTECH / Tiskový zdroj
UMĚLCŮV POHLED NA EXOPLANETU SPECULOOS-3B OBÍHAJÍCÍ KOLEM SVÉ HVĚZDY. PLANETA JE VELKÁ JAKO ZEMĚ, ZATÍMCO JEJÍ HVĚZDA JE O NĚCO VĚTŠÍ NEŽ JUPITER, ALE MNOHEM HMOTNĚJŠÍ.

Projekt SPECULOOS, vedený astronomem Michaëlem Gillonem z univerzity v Lutychu, právě objevil novou exoplanetu velikosti Země. SPECULOOS-3 je „ultrachladná trpasličí“ hvězda malá jako Jupiter a dvakrát chladnější než naše Slunce. Umístěnou 55 světelných let od Země. Po slavném TRAPPIST-1 je SPECULOOS-3 druhým planetárním systémem objeveným kolem tohoto typu hvězdy.

Ultrachladné trpasličí hvězdy jsou nejméně hmotné hvězdy v našem vesmíru, velikostí podobné Jupiteru, více než dvakrát chladnější, desetkrát méně hmotné a stokrát méně svítivé než naše Slunce. Jejich životnost je více než stokrát delší než životnost naší hvězdy a budou to poslední hvězdy, které budou zářit, až bude vesmír chladný a tmavý. Přestože jsou v Kosmu mnohem běžnější než hvězdy podobné Slunci, ultrachladné trpasličí hvězdy jsou stále špatně pochopené, kvůli jejich nízké svítivosti. Zejména o jejich planetách je známo velmi málo, i když představují významnou část planetární populace naší Mléčné dráhy.

V tomto kontextu konsorcium SPECULOOS, vedené , právě oznámilo objev nové planety o velikosti Země obíhající kolem blízké ultrachladné trpasličí hvězdy. Exoplaneta SPECULOOS-3 b leží asi 55 světelných let od Země (což je v kosmickém měřítku velmi blízko! Naše galaxie, Mléčná dráha, se rozkládá přes 100 000 světelných let). SPECULOOS 3 je teprve druhým planetárním systémem objeveným kolem tohoto typu hvězdy: „SPECULOOS-3 b má prakticky stejnou velikost jako naše planeta,“ vysvětluje astronom Michaël Gillon, první autor článku publikovaného v Nature Astronomy . Rok, tedy oběh kolem hvězdy, trvá kolem 17 hodin. Dny a noci by naopak nikdy neměly skončit. Věříme, že planeta se otáčí synchronně, takže ke hvězdě je vždy obrácena stejná strana, zvaná denní, stejně jako Měsíc pro Zemi. Na druhou stranu, noční postranní ruka by byla uzamčena v nekonečné temnotě.“

„Projekt SPECULOOS jsme navrhli speciálně pro pozorování blízkých ultrachladných trpasličích hvězd při hledání kamenných planet, které se hodí k podrobným studiím,“ říká Laetitia Delrezová, astronomka z univerzity v Lutychu. V roce 2017 náš prototyp SPECULOOS pomocí dalekohledu TRAPPIST objevil slavný systém TRAPPIST-1 složený ze sedmi planet o velikosti Země, včetně několika potenciálně obyvatelných. Tohle byl skvělý začátek! „

Hvězda SPECULOOS-3 je více než dvakrát chladnější než naše slunce, s průměrnou teplotou kolem 2 600 °C. Planeta díky své hyperkrátké oběžné dráze dostává téměř šestnáctkrát více energie za sekundu než Země od Slunce, a proto je doslova bombardována vysokoenergetickým zářením. “ V takovém prostředí je přítomnost atmosféry kolem planety vysoce nepravděpodobná ,“ říká Julien de Witová, profesorka MIT, spoluředitelka severní observatoře SPECULOOS a hlavní pilíř tohoto objevu.

Skutečnost, že tato planeta nemá atmosféru, by mohla být výhodou v několika ohledech. Mohlo by nám to například umožnit dozvědět se hodně o ultrachladných trpasličích hvězdách, což zase umožní hlubší studium jejich potenciálně obyvatelných planet."
Foto: Lionel Garcia / Tiskový zdroj
Umělcův pohled na exoplanetu SPECULOOS-3b obíhající kolem své hvězdy. Planeta je velká jako Země, zatímco její hvězda je o něco větší než Jupiter, ale mnohem hmotnější

„Tento objev demonstruje schopnost observatoře SPECULOOS-North detekovat exoplanety o velikosti Země vhodné pro podrobné studium. A to je jen začátek! Díky podpoře Valonského regionu a Univerzity v Lutychu budou k dispozici dva nové dalekohledy Orion a Apollo, které se brzy připojí k Artemis na náhorní plošině sopky Teide na Tenerife, aby urychlili hon na tyto fascinující planety,“ uzavírá Michaël Gillon.

Článek byl upraven z tiskové zprávy AAAS, vědecká studie byla publikovaná v časopise Nature Astronomy, DOI10.1038/s41550-024-02271-2.