Vědci tvrdí, že planetární inteligence je skutečná

TOP 10Všechny článkyZáhady

Země musí udělat ještě jeden velký krok, aby byla „inteligentní“

V nové studii publikované v mezinárodním časopise Astrobiologie, skupina výzkumníků tvrdí, že planetu lze považovat za inteligentní, pokud prokáže schopnost vědět něco o tom, co se děje, a jednat na základě těchto znalostí. To by se mohlo stát, pokud se příroda a technologie na planetách jako je Země dokážou vyvinout do bodu, kdy jsou natolik propojené, že dokážou rozpoznat potenciální problémy a vytvořit zpětnovazební smyčky, které jim pomohou čelit problému, napsal server Livescience.

„Aby bylo jasno, poznání není vědomí,“ napsali vědci v článku pro Atlantik. „Nepředpokládáme, že by nějaký druh planetární superbytosti dělal sebevědomá rozhodnutí za svět.“ Místo toho tým věří, že poznání je přirozeným produktem vztahu mezi životem a planetami, na kterých se vyvíjejí.

Země však do této fáze nevstoupila, alespoň zatím. „I když Země může být plná inteligentního života, v tomto bodě své vesmírné historie se rozhodně nezdá být příliš chytrá,“ napsali v The Atlantic. Ale nová studie nastiňuje zbývající poslední překážku, kterou musí Země překonat, aby získala skutečnou planetární inteligenci.

Hypotéza Gaia

Nová studie je postavena na principu známém jako hypotéza Gaia, myšlence představené britským vědcem Jamesem Lovelockem a americkou evoluční bioložkou Lynn Margulisovou na počátku 70. let. (Gaia je ztělesněním Země z řecké mytologie.)

Hypotéza Gaia tvrdí, že jak se životní formy vyvíjejí na Zemi, ovlivňují vývoj planetárního systému jako celku. Myšlenka je taková, že biosféra – globální ekologický systém integrující všechny živé věci a jejich vztahy – může fyzicky změnit jiné systémy, jako je atmosféra (vzduch), kryosféra (led), hydrosféra (voda) a litosféra (země). Tento efekt tam a zpět se odehrává od počátku života na Zemi, ale stal se znatelnějším než kdy jindy kvůli dopadům lidstva na planetu, včetně lidmi způsobené  změny klimatu, znečištění a odlesňování.

Výzkumníci chtěli vědět, zda by toto propojení mezi životem a planetou mohlo být natolik propletené, že by planeta mohla být nakonec považována za inteligentní. „Biosféra nám říká, že jakmile se ve světě objeví život, tento svět může žít svým vlastním životem,“ napsali vědci v The Atlantic. „Ale pokud má planeta se životem svůj vlastní život, může mít také vlastní mysl?“

Myšlenka kolektivní entity, jako je planeta, mající nějaký druh inteligence, je v rozporu s představami, které máme o naší vlastní inteligenci. „Inteligence má tendenci být pojímána jako něco, co se děje v jednotlivých hlavách, a obvykle tyto hlavy sedí na ramenou zvířat, jako jsou lidé,“ napsali vědci. V přírodním světě však existuje mnoho příkladů kolektivní inteligence.

Například kolonie sociálního hmyzu, jako jsou včely, vykazují kolektivní a často lepší inteligenci než jednotlivci, kteří je tvoří. „Jedna včela má jen malé množství informací o světě, ale její kolonie jako celek zná prostředí a reaguje na něj,“ napsali vědci.

Nedávné objevy o sítích hub, známých jako mykorhizní sítě, které sdílejí vodu a živiny mezi jednotlivými stromy v lesích, také odhalují formu kolektivní inteligence. „Takové houbové sítě umožňují lesům táhnoucím se stovky kilometrů rozpoznat a reagovat na měnící se podmínky,“ napsali vědci.

Mezitím se lidský mozek skládá z bilionů spojení mezi různými neurony, což znamená, že naše vlastní inteligence je kolektivnější, než si myslíme.

Stupně planetární inteligence

Vědci definují skutečnou planetární inteligenci jako bod, ve kterém všechny živé systémy na planetě spolupracují ve prospěch celého systému. To by zahrnovalo zpětnovazební smyčky, ve kterých jsou identifikovány negativní změny planety, jako je rychlá změna klimatu, a bráněno jim.

„Považujeme planetární inteligenci za kolektivní odpověď života na změny stavu celé planety,“ napsali vědci. „Společným výsledkem je, že život se časem sám neodsoudí.“

To se však nestane přes noc a existují velké překážky, které musí planety překonat, než mohou být považovány za inteligentní. V nové studii vědci navrhují čtyři hlavní fáze planetární inteligence: nezralá biosféra, zralá biosféra, nezralá technosféra a zralá technosféra.

Nezralá biosféra je charakteristická pro Zemi, když se poprvé objevil život, kdy jedinými formami života na planetě byli drobní mikrobi. V té době byla atmosféra tvořena hlavně oxidem uhličitým a metanem, díky čemuž byla planeta nehostinná pro pokročilejší formy života, které dnes vidíme. „Během tohoto raného období život ještě nebyl hlavním planetárním hráčem,“ napsali vědci. „Existoval život, ale bylo jen málo globálních zpětných vazeb, a proto se žádná inteligence neobjevila.“

Ale mikrobi vytvořili kyslík prostřednictvím fotosyntézy, která začala pomalu měnit chemii atmosféry. To umožnilo vývoj vyspělé biosféry, kde se objevil mnohobuněčný život – jako jsou zvířata a především vegetace – a dále zvýšil kyslík v atmosféře. Toto prostředí bohaté na kyslík umožnilo vytvoření ochranné ozónové vrstvy a vývoj rostlin a živočichů na souši a další přeměnu planety.

„Tato hustá spleť zpětnovazebních smyček mezi živými a neživými komponentami tvořila síť, o které by se dalo říci, že zadržuje informace a reaguje na ně smysluplným způsobem,“ napsali vědci. „Země, jinými slovy, začala být chytrá.“

Dále se vědci podívali na technosféru neboli vztah mezi umělou technologií a přírodními systémy. Nezralá technosféra se zhmotnila, když lidé začali vyvíjet technologii a budovat sítě pro komunikaci, dopravu, energii a produkci potravin. V této fázi však tyto technologie přicházejí na úkor planety tím, že využívají energii a zdroje z jiných živých a fyzických systémů. To rychle transformuje planetu zvýšením skleníkových plynů v atmosféře a zavedením dalších škodlivých znečišťujících látek a také zničením fyzických systémů a ekosystémů.

Země v současné době uvízla ve stádiu nezralé technosféry, uvedli vědci. Náš pokrok ve výrobě energie nám umožňuje dosáhnout některých pozoruhodných technologií, ale tyto akce významně mění planetu. „Naše technosféra z dlouhodobého hlediska pracuje sama proti sobě. Je to formálně hloupé,“ napsali vědci. „Celou planetu nechává bez vedení a míří do nového a neprobádaného území.“

Pokud Země někdy dosáhne stadia vyspělé technosféry – klíčový čin, který by znamenal, že Země je „inteligentní“ – technologie na našem modrém bodu postoupí do bodu, kdy nebude vyžadovat planetární energii a zdroje a místo toho bude možné ji použít k opravám a opravám. zlepšit systémy, které ničil. To by umožnilo technosféře vyvíjet se společně s biosférou způsobem, který umožňuje oběma prosperovat.

„Byla by to technosféra zakořeněná v biosféře, která je sama o sobě zakořeněna v jiných planetárních systémech – technosféra, která sama udržuje celý systém Země,“ napsali vědci.

Poslední překážka

Postup do poslední fáze planetární inteligence je pro výzkumníky víc než jen kuriozita – je to nutnost. Věří, že to může být jediný způsob, jak zabránit klimatické katastrofě, která se stále blíží kvůli nevyzrálosti naší technosféry.

„Lidstvo stojí v nejnáročnějším okamžiku evoluce naší i naší planety,“ napsali vědci. Je „chycen v klimatické krizi způsobené naším předpokládaným pokrokem jako civilizace“.

Přemýšlení o inteligenci v širším měřítku by nám však mohlo pomoci tento problém vyřešit. „Uvědomit si, jak by mohla být definována a chápána inteligence planety, pomáhá trochu osvětlit budoucnost lidstva na této planetě – nebo její nedostatek,“ napsali vědci.

Není však jasné, jak přesně bychom měli postupovat při rozvoji naší technosféry, jaké další objevy nebo průlomy musíme udělat, abychom toho dosáhli. „Otázkou za milion dolarů je zjistit, jak planetární inteligence vypadá a znamená pro nás v praxi, protože zatím nevíme, jak přejít do vyspělé technosféry,“ hlavní autor Adam Frank, astrofyzik z Rochesterské univerzity v New Yorku, uvedl v prohlášení.

Existuje však naděje, že lidé mohou pomoci planetě udělat poslední krok k inteligenci, protože jsme dost chytří na to, abychom si uvědomili, že je to dokonce možnost. „Lidé jsou přinejmenším dostatečně inteligentní na to, aby pochopili katastrofální směr, kterým se ubíráme,“ napsali vědci. „Tato úroveň sebeuvědomění otevírá určitou možnost volby.“

V minulosti lidstvo učinilo některá rozhodnutí, která jsou přínosem pro planetu, jako například v roce 1987 založení Montrealského protokolu, ve kterém země po celém světě souhlasily se zákazem nebezpečných chemikálií, které ničily ozonovou vrstvu. „To byl možná první příklad toho, jak by mohla vypadat nová verze planetární inteligence,“ napsali vědci.

Mimozemské technopodpisy

Studie vědců se zaměřuje především na cestu Země k inteligenci. Ale stejná propojenost mezi životem a hostitelskými planetami bude pravděpodobně stejná na všech cizích světech, které mohou skrývat život jinde ve vesmíru.

„Zjistili jsme, že vesmír se hemží světy, z nichž mnohé mohou hostit život a dokonce i inteligenci,“ napsali vědci. Současné hledání inteligence se však obvykle zaměřuje na to, zda planety mohou skrývat inteligentní život, a ne na to, zda jsou planety samy inteligentní, dodali.

Většina lovců mimozemského života se soustředí na hledání důkazů o inteligentním druhu, který zasahuje ven, jako jsou rádiové signály. Ale příklady planetární inteligence, známé jako technosignatury, jsou spíše na samotných planetách, jako jsou solární panely nebo znečištění.

„Pochopení planetární inteligence by mohlo pomoci ukázat cestu k poznání, jaké technopodpisy bychom měli hledat, a také jak je hledat,“ napsali vědci. Frank je nyní hlavním řešitelem prvního projektu NASA, který hledá jiné než rádiové technopodpisy, podle prohlášení.

Zdroj: Livescience