Pátek, 26 července, 2024

Na vývoji unikátní vakcíny, která snižuje schopnost klíšťat přenášet boreliózu, se podílí i Češi

MedicínaNovéTOP 10Všechny články
tick, wooden trestle, bloodsuckersFoto: Catkin/Pixabay

Tým vědců z Laboratoire de Santé Animale ve spolupráci s kolegy z Akademie věd ČR, Centra pro přírodovědný výzkum a Guelphskou univerzitou vyvinul vakcínu, která má snížit schopnost klíšťat přenášet bakterie způsobující boreliózu. Ve svém článku publikovaném v časopise Microbiome popisuje skupina svůj přístup ke snížení hrozby boreliózy tím, že sníží schopnost klíšťat hostit bakterie způsobující tuto nemoc, uvádí Medical Press.

Zatímco většina vědců pokračuje v hledání vakcíny, která by zabránila nakažení lidí bakteriemi Borrelia afzelii, Borrelia burgdorferi a Borrelia mayonii, které způsobují lymskou boreliózu, někteří hledají i nové způsoby, jak snížit ohrožení dané populace. V tomto novém úsilí vědci vyvinuli vakcínu, kterou lze podat hostitelskému zvířeti a která zabrání klíšťatům v šíření nemoci.

Práce týmu zahrnovala nejprve sestrojení neškodného typu bakterie, která vyvolá protilátkovou reakci u hostitele, jako je člověk nebo myš. Vytvořený typ protilátky byl navržen tak, aby si vynutil změny v mikrobiotě klíštěte a učinil ji nehostinnou pro bakterie způsobující boreliózu. Takto upravené bakterie ve formě vakcíny byly poté vpraveny do pokusné myši, což vedlo k neškodné infekci. Když se klíště zabodlo do kůže pokusné myši, přenesly se na ni protilátky, které jí zabránily hostit škodlivé bakterie, a tím i nakazit někoho dalšího.

Je pozoruhodné, že pokud by lidé, hospodářská zvířata nebo dokonce domácí mazlíčci dostali takovou vakcínu, nebyli by chráněni před boreliózou, místo toho by sloužili jako prostředek, který by zabránil nákaze ostatních tím, že by snížil počet infikovaných klíšťat. Myšlenka tohoto přístupu spočívá v tom, že pokud bude očkováno dostatečné množství lidí, hospodářských zvířat a domácích mazlíčků, sníží se počet klíšťat v dané oblasti, která přenášejí bakterie způsobující boreliózu, což ochrání lidskou populaci jako celek.

Vědci se domnívají, že taková vakcína by se mohla ukázat jako účinný prostředek ke snížení výskytu boreliózy v oblastech, kde je velmi vysoký počet infikovaných klíšťat.

Státní zdravotní ústav na svých stránkách uvádí podrobnější informace o lymeské borrelióze (LB). V České republice je v posledních deseti letech ročně hlášeno kolem 3000 až 4800 případů onemocnění. K nákaze dochází po přisátí infikovaného klíštěte obecného (Ixodes ricinus), zejména ve stadiu nymfy a dospělce. Přenos LB larválním stadiem nepředstavuje významné riziko, protože larvy klíštěte přenášejí infekci jen vzácně. Riziko přenosu nákazy z infikovaných klíšťat se zvyšuje s délkou sání, takže časné odstranění klíštěte riziko významně snižuje. Aby se infekce přenesla, musí být klíště přisáto alespoň 24 hodin. Specifická prevence (např. očkování) v současné době neexistuje. Spoléhat se můžeme pouze na nespecifickou prevenci (při vysoké aktivitě klíšťat se vyhýbat rizikovým oblastem s výskytem klíšťat aj.).