Záhadné záblesky přicházejí z nemožně vzdálených galaxií, říkají vědci

NovéVšechny článkyZáhady

Ukázalo se, že výbuchy kosmické energie „bezdomovců“ mají nakonec své domovy

Astronomové z observatoří Maunakea na Havaji možná vyřešili hádanku, odkud pocházejí silné, záhadné výbuchy záření pozorované na obloze. Namísto toho, aby se objevily odnikud, mohou pocházet z galaxií, které byly dříve příliš vzdálené na to, aby je bylo možné detekovat, napsal server Independent.

Záblesky gama paprsků, neboli GRB, jsou nejjasnějšími věcmi na obloze od samotného Velkého banu, masivní exploze uvolňují v okamžicích více energie než Slunce za 10 miliard let. Astronomové se domnívají, že tyto intenzivní emise gama záření, stejně jako rentgenového záření a dalších vlnových délek světla, pocházejí z kolapsu hmotných hvězd do černých děr a kolizí extrémně hustých neutronových hvězd.

Gama paprsky jsou nejúčinnější formou světla a mají nejkratší vlnovou délku. Na Zemi se vyrábějí při jaderných detonacích.

Mnoho GRB bylo vysledováno do vzdálených galaxií, ale zdá se, že jiné mají svůj původ uprostřed ničeho, na prázdné obloze.

„Tyto GRB bez hostitele představovaly zajímavou záhadu,“ řekl astronom Brendan O’Connor z University of Maryland/George Washington University v prohlášení. Je hlavním autorem nové studie o GRB publikované v Monthly Notices of the Royal Astronomical Society a dostupné jako předtisk online na arxiv.org.

Při prohledávání záznamů 120 GRB objevil výzkumný tým 43 GRB bez hostitele, jasné záblesky, které se zdánlivě vynořovaly odnikud a křičely po celém vesmíru.

K vyřešení záhady výzkumný tým stojící za papírem vycvičil teleskopy Gemini North a Keck Observatory na Havaji s pomocí dalekohledu Gemini South v Chili, Hubbleova vesmírného dalekohledu a dalších zařízení na dosvit bezhostitelského GRB známého jako GRB 151229A.

Dozvěděli se, že tento GRB, který se objevuje ze směru souhvězdí Kozoroha ze Země, pochází z galaxie vzdálené 9 miliard světelných let, která byla příliš slabá na to, aby ji bylo možné vidět, než tým použil mocnou sbírku přístrojů k rozlišení jejího obrazu v vzdálená

Toto zjištění je podle doktora O’Connora více než jen řešením dlouhodobého tajemství, ale mohlo by mít důsledky pro to, jak vědci chápou vývoj vesmíru: Srážky neutronových hvězd jsou typy intenzivních jaderných pecí nezbytných k vytvoření nejtěžších prvků. ve vesmíru, včetně zlata a plutonia.

„To posouvá časové měřítko zpět, když vesmír přijal ‚Midasův dotek‘ a stal se osázeným nejtěžšími prvky v periodické tabulce,“ řekl.

Zdroj: Independent