13 miliard let stará galaxie Maisie je jedním z nejstarších objektů ve vesmíru, odhalil teleskop Jamese Webba

NovéTOP 10VesmírVšechny článkyZajímavosti
galaxy with starry nightFoto: Bryan Goff/Unsplash

Galaxie Maisie se zrodila méně než 400 milionů let po velkém třesku a je oficiálně jednou ze čtyř nejstarších galaxií, které kdy byly objeveny, jak odhalila nová studie JWST (vesmírný dalekohled Jamese Webba), uvádí Live Science.

Objekt, pojmenovaný galaxie Maisie na počest dcery vedoucího výzkumníka Stevena Finkelsteina, který zrovna v době objevu objektu v loňském roce slavil její narozeniny, začal vyzařovat světlo před více než 13 miliardami let, tedy zhruba 390 milionů let po velkém třesku, jak zjistil tým. Toto impozantní stáří, o němž informoval 14. srpna časopis Nature, řadí galaxii Maisie mezi čtyři nejstarší galaxie ve vesmíru, jejichž stáří bylo potvrzeno spektroskopií, tedy technikou, která rozděluje světlo na jednotlivé složky a lépe tak odhaluje jeho jas, teplo a chemické složení.

„Na galaxii Maisie je vzrušující to, že byla jednou z prvních vzdálených galaxií identifikovaných pomocí JWST a z této množiny je první, jejíž stáří bylo skutečně potvrzeno spektroskopicky,“ uvedl Finkelstein, profesor astronomie na Texaské univerzitě v Austinu.

Vzdálený objekt, který byl poprvé detekován v srpnu 2022 během debutové sezóny pozorování JWST, byl považován za extrémně starý na základě své jasnosti a červeného posuvu, tedy stupně, v němž se světlo při průchodu stále se rozšiřujícím vesmírem rozpíná do červených vlnových délek. Obecně platí, že větší červený posuv znamená starší a vzdálenější zdroj světla.

Posouzení červeného posuvu objektu pouze podle jasnosti jeho světla však může být zavádějící, protože různé prvky ve hvězdách a galaxiích vyzařují světlo o různých frekvencích, z nichž některé mohou způsobit, že se objekt jeví starší a vzdálenější, než ve skutečnosti je. Aby astronomové tento vesmírný přelud překonali, používají spektroskopii, která rozděluje světlo hvězd na různé frekvence a odhaluje, z čeho se ve skutečnosti skládá.

Pomocí spektrografu JWST pro blízkou infračervenou oblast autoři studie analyzovali světlo dvou starověkých objektů: Maisie galaxie a galaxie CEERS-93316, která byla objevena ve stejné době a jejíž existence byla původně odhadována na pouhých 250 milionů let po velkém třesku.

Zatímco spektroskopická analýza týmu potvrdila, že galaxie Maisie je skutečně tak vzdálená a stará, jak naznačuje její jasnost, u galaxie CEERS-93316 tomu tak nebylo. Po analýze světla galaxie vědci zjistili, že atomy horkého vodíku a kyslíku v ní obsažené vyzařují světlo tak intenzivně, že se díky nim celá galaxie jeví modřejší, a tedy starší, než ve skutečnosti je. Podle upraveného odhadu týmu je galaxie CEERS-93316 vzdálená asi 1 miliardu let od velkého třesku, což ji definitivně vyřazuje ze seznamu nejstarších známých galaxií.

„Byl to trochu zvláštní případ,“ řekl Finkelstein. „Z mnoha desítek kandidátů s vysokým červeným posuvem, kteří byli pozorováni spektroskopicky, je toto jediný případ, kdy je skutečný červený posuv mnohem menší než náš původní odhad.“

Mezitím se galaxie Maisie připojila ke krátkému seznamu čtyř dalších galaxií, rovněž objevených a spektroskopicky potvrzených pomocí JWST, které vznikly v období 300 až 500 milionů let po počátku časoprostoru, jak jej známe. Tento objev možná není tak sladký jako narozeninový dort, ale je to dárek, který snad vydrží mnohem, mnohem déle.